Zabawa

Przedszkole Motylowo na Ruczaju w Krakowie - Zabawa, dziewczynka pochylona nad lalką i filiżankami

Podstawowym zajęciem dziecka w pierwszych siedmiu latach życia jest zabawa. Można nawet powiedzieć, że dla dziecka zabawa jest pracą. To w zabawie malec uczy się rzeczy najważniejszych, rozwijając wszystkie zdolności. Ale musimy dać dziecku prawo, by się bawiło tak, jak chce. Aby mogło całą duszą i sercem wejść w zabawę, bo jest mu to potrzebne do dobrego rozwoju. Z kolei podstawą uczenia się w tym okresie jest naśladowanie, dlatego tak ważna w przedszkolu jest osoba nauczyciela pochylającego się nad dzieckiem.

Przedszkole Motylowo na Ruczaju w Krakowie - Zabawa, zabawa w ogrodzie

Jedną z najważniejszych zasad w pedagogice waldorfskiej jest praca nauczyciela nad samym sobą, aby dla dzieci byd przykładem godnym do naśladowania. Nauczyciel ma organizować przestrzeń wypełnioną spokojem, łagodnością i pewnością. W czasie zabawy dzieci nie siedzi bezczynnie lecz zajmuje się swoją pracą. Może to być szycie lalczynej sukienki lub jakakolwiek czynność wykonywana z zaangażowaniem, bo zaangażowanie jest ogromnie zaraźliwe a dzieci naśladują nasza postawę psychiczną zupełnie nieświadomie.

Przedszkole Motylowo na Ruczaju w Krakowie - Zabawa, chłopiec zwija ślimaka

Najlepszą zabawą dla dziecka nie jest wcale „bawienie się” (czyli używanie gotowych wyrobów do zabawy), lecz sam proces tworzenia zabawy, czyli po prostu „tworzenie”… Dlatego w przedszkolu nie ma wcale plastikowych zabawek. Większość z nich to „półprodukty”, czyli elementy, z których coś dopiero trzeba stworzyć. Są to głównie dary natury, np. kawałki drewna, szyszki, muszle, orzechy, kamyki. Także kawałki różnych materiałów, drewniane klamerki. Zabawka powinna dawać dziecku poczucie naturalności.