Zabawa

Podstawowym zajęciem dziecka w pierwszych siedmiu latach życia jest zabawa. Można nawet powiedzieć, że dla dziecka zabawa jest pracą. To w zabawie malec uczy się rzeczy najważniejszych, rozwijając wszystkie zdolności. Ale musimy dać dziecku prawo, by się bawiło tak, jak chce. Aby mogło całą duszą i sercem wejść w zabawę, bo jest mu to potrzebne do dobrego rozwoju. Z kolei podstawą uczenia się w tym okresie jest naśladowanie, dlatego tak ważna w przedszkolu jest osoba nauczyciela pochylającego się nad dzieckiem.

Jedną z najważniejszych zasad w pedagogice waldorfskiej jest praca nauczyciela nad samym sobą, aby dla dzieci byd przykładem godnym do naśladowania. Nauczyciel ma organizować przestrzeń wypełnioną spokojem, łagodnością i pewnością. W czasie zabawy dzieci nie siedzi bezczynnie lecz zajmuje się swoją pracą. Może to być szycie lalczynej sukienki lub jakakolwiek czynność wykonywana z zaangażowaniem, bo zaangażowanie jest ogromnie zaraźliwe a dzieci naśladują nasza postawę psychiczną zupełnie nieświadomie.

Najlepszą zabawą dla dziecka nie jest wcale „bawienie się” (czyli używanie gotowych wyrobów do zabawy), lecz sam proces tworzenia zabawy, czyli po prostu „tworzenie”… Dlatego w przedszkolu nie ma wcale plastikowych zabawek. Większość z nich to „półprodukty”, czyli elementy, z których coś dopiero trzeba stworzyć. Są to głównie dary natury, np. kawałki drewna, szyszki, muszle, orzechy, kamyki. Także kawałki różnych materiałów, drewniane klamerki. Zabawka powinna dawać dziecku poczucie naturalności.